Kildekritik og ændre en problemformulering

Søren fra 3 A har to gode spørgsmål:


1. Hvad er forskellen på kildekritik i det samfundsvidenskabelige og det humanistiske område? Forstår det ikke helt.

Svar: Kildekritik er primært henvendt til fag der arbejder med fakta - empiriske fag. Her gælder det om at huske at vi skal verificere vores informationer altså bekræfte dem - er det rigtigt eller forkert? 
Kildekritikken er selvfølgelig også relevant i forbindelse med de humanistiske fag. Lad mig komme med en kort eksempel: Du har faget engelsk og arbejder med nynazisme i USA. Nu finder du en side på nettet, som du gerne vil bruge! Her skal du selvfølgelig anvende det kildekritiske begrebsapparat fra samtidshistorie. Men når vi skal sproglig analysere en tale, så er kildekritikken underordnet.
Normalt vil man fx i dansk tage udgangspunkt i en kommunikationsmodel (afsender - budskab - modtager: hensigt/virkning/kodning) Se fx Laswells model 

2. Jeg har ændret i min problemformulering fra jeg afleverede den, til at jeg afleverede min synopsis. Kan man komme med kort forklaring på hvorfor man har ændret problemformuleringen? altså en kort kritik af den første problemformulering

Svar: Du må gerne være reflekterende og selvkritisk. Jeg vil ikke bruge ordet ændre - men præcisere. Du har arbejdet dialektisk og er blevet klogere og derfor har du præciseret din problemformulering. Læring er en proces, hvor du hele tiden bliver klogere. Her kunne du evt. anvende begrebet abduktiv læring.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Den hermeneutiske spiral

Induktiv, hypotetisk deduktiv eller dialektisk

Empirisk versus formel