10 gode råd til DIO eksamen

Her følger ti gode råd til dig der skal op i Det Internationale Område.

1. Start med at se videon om DIO eksamen.

2. Brug PowerPoint eller Keynote, brug talekort og kør det flere gange igennem. Lav læsegrupper og hjælp hinanden med at stille gode spørgsmål.

3. Eksamen varer 30 min. Du får de første 10 min.

4. Start din præsentation med en meget kort gennemgang af rammerne - beskriv din arbejdsproces:
a. Din overordnede problemstilling eller hypotese
b. Din problemformulering (du behøver ikke at læse den op - bare vis den)
c. Dine problemstillinger - her fremhæver du dem du vil komme ind på til din eksamen  (du behøver ikke at læse dem op - bare vis dem og nævn de udvalgte)

5. Du må gerne fremhæve nogle af dine problemstillinger og deres konklusioner (for at skabe en ramme - udvælg de relevante). Herefter bruger du lidt mere tid på de problemstillinger, som du har lovet at uddybe.

6. Nu er det på tide at perspektivere egne konklusioner og evt. perspektivere emnet (kort). Hvad kunne du fx have gjort anderledes? Har du selv forslag til forbedringer? Er der evt. sket noget nyt i forhold til dit emne, som du gerne vil kommentere kort.

7. Her starter du med at præsentere din metode og de anvendte teorier. Det er vigtigt at kunne formulere noget om anvendelsen af samfundsvidenskabelig og humanistisk teori og metode. Du har jo arbejdet dialektisk, hypotetisk deduktiv eller induktiv. Du har arbejdet med empiri, kvalitative og kvantitative informationer osv.

8. Du må gerne reflektere over dit arbejde. Har du valgt de rigtige metoder og har du anvendt de rigtige teorier? Kunne du have gjort noget anderledes og dermed bedre? Har det været en fordel at være bevidst om teori og metode?

9. Fagenes sammenspil: Hvordan har dine to fag passet sammen - her kunne du vende tilbage til fagenes identiteter og anvende den viden. Har det været en optimal fagkombination eller ville du med fordel have valgt et andet fag?

10. Afslut med en konklusion på hele dit forløb!

Nu er de ti minutter gået og der starter en diskussion af både emne, metode og teori.

Kommentarer

  1. Hej Michael.

    I det man skal lave en PowerPoint, har du så evt. nogle eksempler på et godt PowerPoint du kunne vise? Hvis ikke, har du så idéer til hvad det skal indeholde?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke nogle eksempler. Men hvis du ser på punkt nummer 4 og frem, så har du faltisk nærmest en disposition.

      Slet
  2. Hej Michael,
    eftersom jeg har valgt at skrive i fagene engelsk og samtidshistorie, hvad tænker du man normalt vil snakke om og inddrage af metoder til disse to fag? Mit emne er terrorangrebet på World Trade Center d. 11 september 2001, herom hvorfor de blev ramt, hvilke konsekvenser det havde for USA og en analyse af en tale. Og kunne jeg med fordel havde valgt et anden fagkombination? Det er jeg nemlig lidt i tvivl om.

    Håber meget at du kan svare på mine spørgsmål.

    SvarSlet
    Svar
    1. Din fagkombination er helt fin i forhold til dit emne. Der er selvfølgelig andre muligheder. Hvis du tager udgangspunkt i fagenes identiteter se fx http://michaels-metode-blog.blogspot.dk/2013/04/fagenes-identiteter.html
      kan du se, at hvert fag har forskellige fokuspunkter. Hvis du gerne ville have fokuseret mere på angrebets økonomiske konsekvenser, kunne du med fordel have brugt en IØ/SH kombination. Hvis du mere vil se på den kulturelle betydning er SH/ENG rigtig god. Hvis du gerne vil fokusere på tekstanalysen så kunne D/ENG have været en mulighed.

      I forhold til metoder: Der er mange ting du vil kunne komme ind på. Se hertil de forskellige ting jeg har skrevet om det.

      Slet
  3. Hej Michael

    Jeg skal til DIO eksamen imorgen, men er stadig i tvivl om engelsk metode. Mit emne er NATO, herom hvad deres funktion er i dag og om der stadig er behov for dem. Fagene jeg har valgt er eng/sh. I samtidshistorie har jeg brugt kildekritik, men jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige omkring engelsk metode? Jeg har gjort brug af engelske kilder, men derudover er jeg lidt fortabt.
    Håber du kan hjælpe!

    SvarSlet
  4. Hej Michael!
    Jeg står og skal til dio eksamen tirsdag
    Jeg har valgt fagene dansk og engelsk - men kan slet ikke komme videre..
    vores hovedtema er lykke, livskvalitet og velfærd - har valgt tv-serierne Lækrevej og Desperate Housewives

    Et af tingene som jeg analysere er kulturforskelle - kvindernes fremstilling - men det er ret tyndt - har du nogen ider til hvad jeg kunne komme ind på++

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Den hermeneutiske spiral

Induktiv, hypotetisk deduktiv eller dialektisk

Empirisk versus formel