Målene for DIO eksamen


Eleverne udarbejder individuelt en synopsis af et omfang på tre til fem sider eksklusive bilag på baggrund af selvvalgte fag og emner med relevans for studieområdet del 3. Forud for arbejdet med synopsen udarbejder eleverne en problemformulering, som skal godkendes af de involverede lærere. 

Problemformuleringen skal afgrænses på en måde, der sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit og/eller konklusioner fra besvarelser, som tidligere er blevet afleveret og rettet.

Synopsen skal danne grundlag for en samtale om relevante analyser, vurderinger, konklusioner og perspektiveringer samt om elevens refleksioner over anvendelsen teori og metode. I synopsen skitseres problemformulering, behandling af de faglige problemstillinger og en konklusion. Desuden indeholder synopsen metodeovervejelser, hvori eleven forklarer, hvordan de enkelte fag bidrager til udfoldelse af problemstillingerne, og hvor eleverne reflekterer kritisk over anvendelsen af samfundsfaglig/humanistisk teori og metode. Eleven kan vedlægge et antal bilag. Synopsen sendes til censor.
Eksaminator og censor skal samlet have kompetence inden for de fag, der indgår med størst vægt i elevens synopsis. Eksaminanden bedømmes alene ud fra den mundtlige præstation. Eksaminationstiden er ca. 30 minutter. Der gives ingen forberedelsestid. Eksaminationen består af eksaminandens præsentation og fremlæggelse af centrale problemstillinger rejst i synopsen samt en efterfølgende samtale mellem eksaminand og eksaminator med mulig inddragelse af censor.
Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de faglige mål for studieområdet. Eksaminanden skal herunder kunne:

– selvstændigt formulere og analysere samfundsøkonomiske, kulturelle og historiske problemstillinger
– argumentere fagligt, herunder forholde sig kritisk og perspektiverende til egne konklusioner
– forholde sig kritisk til metodeanvendelse
– reflektere over fagenes bidrag til emne og problemformulering
– søge og behandle faglig information med relevans for den valgte problemstilling.

Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering.

DET VIL SIGE - I STARTER MED AT FREMLÆGGE I CA. 10 MIN.

Kommentarer

  1. tænkte på om der må medbringes en form for stikord til brug af fremlæggelse og evt. til den efter følgende samtale

    SvarSlet
  2. Det må man gerne.... man skal bare ikke bruge alt for meget tid på at lede efter tingene.

    SvarSlet
  3. Det virker som om at der i bedømmelsen bliver lagt mere vægt på metode, refleksion osv. end selve indholdet af analysen - kan det passe?

    SvarSlet
  4. Hej
    Hvis du ser på de to første punkter i målformuleringen, så handler de om det faglige - altså problemstillingerne.
    De næste to er lidt mere metodiske og teoretiske.
    Det sidste er både metodisk og lad os sige det fagligt.

    Den gode fremlæggelse har med andre ord styr på det faglige indhold, svarer på problemstillingerne og perspektiverer løsninger med mere . Derudover kommer det metodiske og fagenes sammenspil.

    Det vil sige, det faglige indhold er meget vigtigt og betyder rigtig meget!
    Men du skal også have styr på metode, teori og fagenes sammenspil - det er også vigtigt.

    Konklusionen er derfor: Begge dele er meget vigtige!



    SvarSlet
    Svar
    1. Okay så forstår jeg straks bedre, tak for svar!

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Den hermeneutiske spiral

Induktiv, hypotetisk deduktiv eller dialektisk

Empirisk versus formel